Uspjeh je proces (Intervju)

Uspjeh je proces (Intervju)

Uspjeh je proces (Intervju)

(preneseno sa portala www.lektoriranje.org)

Nikolina Tomašković diplomirala je smjer Marketinga na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu. Nakon edukacije i brojnih stručnih i kulturnih razmjena, uključujući i one u inozemstvu, započinje svoju karijeru.

Gdje je započeo tvoj poslovni put i kako je došlo do osnivanja vlastitog biznisa?

Moj prvi ozbiljniji posao je bio u produkcijskoj kući gdje sam organizirala snimanja televizijskih reklama. Nakon toga sam u tvrtki Evolva kao voditeljica marketinga kreirala odjel marketinga iz nule, a uz to sam obavljala i funkciju predstavnice Uprave za kvalitetu. Uvijek mi je bilo zanimljivo gledati kako tvrtka raste, u pravilu sam ulazila kad su tvrtke još bile male i sudjelovala bih u njihovu razvoju. Tako sam stekla širok pregled nad poslovanjem i postala svjesna aspekata koji su presudni za napredak malog biznisa i općenito uspjeh – i poslovni, i privatni. To je bio povod zašto sam osnovala Expertivu, koja nudi marketinško savjetovanje za male poduzetnike.

Kad razmišljamo o marketingu i promociji, obično na umu imamo korporacije ili velike tvrtke koje si mogu priuštiti oglašavanje. I agencije obično traže takve klijente – „velike“. Zašto si odlučila raditi baš s malim poduzetnicima?

Vlasnik male tvrtke najčešće nema marketinških znanja niti si može priuštiti zaposliti marketingaša za stalno. I kao takav dolazi pred one koji mu nude dizajn promotivnih materijala, oglašavanje, digitalni marketing…, a zapravo mu nedostaje pomoć u fazi prije toga, kad treba uopće znati što je dobro za njegov proizvod odnosno uslugu, za cijelu njegovu tvrtku i u konačnici za njega samog. Kad se poslože temelji tržišnog komuniciranja i temelji samog poslovanja, puno lakše donosimo odluke jer točno znamo što trebamo napraviti da bismo ostvarili ciljeve, a to vrijedi za svaki biznis bez obzira na veličinu.
Nedavno sam dobila ponudu za suradnjom od inozemne konzultantske kuće kojoj se jako sviđa usluga inventure marketinga koju nudim kao konzultant u Expertivi. No, trenutno želim biti dostupna domaćim poduzetnicima budući da u ovim krajevima nedostaje marketinških stručnjaka za male tvrtke i još k tome za marketing usluga prema kojima je Expertiva orijentirana.

Osim tradicionalnih oblika oglašavanja, primjerice u novinama, danas je nezaobilazan internetski marketing… Prema kojem vidu marketinga najviše usmjeravaš svoje klijente? I posebno su popularne društvene mreže, pa se nameće pitanje koliko one imaju smisla kao marketinški alat u Hrvatskoj.  

Marketing je komunikacija s ciljem. Zato prije odabira kanala komunikacije moramo znati što želimo postići. Internetski marketing je danas važan jer dopire do široke mase, ali problem nastaje kad poduzetnik krene s nečim što je upalilo kod nekog drugog, bez da je preispitao vrijedi li to uopće za njegova kupca. Prije svega moramo znati gdje se kreću interesne skupine kojima se želimo obratiti, jer svaki kanal komunikacije nam može biti od velike koristi jedino ako ga naš kupac koristi.
Klijente usmjeravam prije svega na to da gledaju široko i ciljaju na veliko. Za dugoročni uspjeh potrebno je posložiti temelje za komunikaciju i pratiti razvoj situacije da bismo prepoznali prilike za daljnji napredak. Strateška komunikacija mora pratiti gdje su oni kojima želimo prenijeti našu poruku i to je uvijek kombinacija različitih medija. Sama spoznaja da negdje postoje kupci koji žele kupiti upravo to što nudimo daje nužno samopouzdanje, a kad tako gledamo, onda marketing mora biti pametna investicija koja omogućava tom kupcu da dođe do nas.

Ranije si spomenula zanimljivu uslugu koju jedino Expertiva nudi u tom obliku na našim prostorima. Možeš li nam objasniti o čemu se radi? 

Expertiva je orijentirana na tzv. inventuru marketinga. Riječ je o paketu savjetovanja i analiza gdje prvo radimo snimku stanja, stavljamo ciljeve i resurse na papir, a zatim kroz tjedne konzultacije razrađujemo marketinšku strategiju i plan za sljedeće razdoblje. Osnovni fokus je ono što nazivamo marketingom, ali gotovo uvijek se razotkriju drugi aspekti poslovnog i osobnog razvoja na kojima je potrebno poraditi za uspjeh tvrtke i samoostvarenje poduzetnika. Svrha toga je da klijent dobije spoznaje i alate da bi iz faze u kojoj se trenutno nalazi prešao na višu razinu.
Zajedno sa suradnicima stalno otkrivam nove načine kako možemo vrijednim malim poduzetnicima olakšati uspjeh. Kroz ovu inventuru izvlačimo najbolje iz svega što je poduzetnik do tada prošao nakon čega se fokusiramo na ostvarenje budućih ciljeva. Expertiva nudi i pojedinačna savjetovanja gdje klijent u jednom terminu dobiva odgovor na konkretno pitanje odnosno situaciju koja ga muči. No, većinom se klijenti odluče za inventuru jer je usmjerena na dugoročnu priču.

Koji te poduzetnici najviše angažiraju? 

Ono što stoji u većini upita koje dobivam je otprilike ovo: „Imam znanja u svom poslu i trebam strategiju za ostvarenje svojih ciljeva. Želim da me kao marketinški stručnjak uputite što trebam promijeniti, što radim krivo i kako to mogu popraviti.“ Dakle, to su najčešće poduzetnici koji posluju već nekoliko godina i trebaju pomoć izvana da krenu u novu fazu poslovanja. Druga skupina su oni koji tek kreću u poslovanje, pa im treba pomoć u razradi marketinške strategije i plana.
Nekad je bilo dovoljno platiti oglas u lokalnim novinama, ali danas, uz ogromnu globalnu ponudu i zahtjevne kupce, komunikacija s tržištem je prava mala znanost. Još kad su resursi ograničeni, nastaje problem kako to sve posložiti. U takvim uvjetima je angažiranje marketinškog stručnjaka kao vanjskog suradnika idealno rješenje.

Nudiš li i savjetovanja za nova zanimanja poput blogera, Instagram-fotografa i slično? (Poput: Kako hobi pretvoriti u posao?)

Zanima me pojedinac koji je svjestan onog što ga pokreće i koji putem svoje usluge i proizvoda nekome želi pomoći riješiti neki problem, posve svejedno o kojem pravnom obliku se radi i o kakvoj vrsti usluge sve dok je za sveopću dobrobit. U konačnici, svi imamo istu misiju, a to je povećanje kvalitete života. Svatko to radi na svoj način i najbolje kako (trenutno) zna, no trik je u tome da uvijek možemo malim pomacima stvarati bolju verziju svog djelovanja.

Dolaziš li klijentu u njegov radni prostor, dolaze li oni k tebi ili radiš i online savjetovanja?

Sastanke i konzultacije radim kod klijenta jer je radni prostor dio cijele priče. Moguća su i online savjetovanja, ali najvažnije je da se klijent osjeća ugodno i da je autentičan, tj. da su sve karte na stolu. Ponekad u par minuta „na njegovu terenu“ možemo iščitati puno više nego iz hrpe diplomatski napisanih mailova.

I za kraj, što želiš poručiti malim poduzetnicima koji su tek na početku i onima koji posluju već neko vrijeme, ali su zapali u neku krizu?

Poručila bih da prije svega preispitaju zašto rade to što rade. Vizija je ta koja sve pokreće, no postoje razni načini da se ta vizija ostvari. Neka samo hrabro nude to u čemu su izvrsni i u čemu će postajati još bolji, ali neka u komunikaciji ciljaju jedino svoje idealne kupce jer par idealnih kupaca vrijedi više nego tisuće onih koji jednostavno ne trebaju to što im nudite.
Iako je važno razmišljati veliko, moguće je jedino korak po korak. Zato im poručujem neka idu strpljivo i budu otvoreni za nove mogućnosti izvan dosadašnjih okvira. Prekrasno je vidjeti kad se tijekom konzultacija otpuste stari obrasci i rastvore neki novi putevi. Uspjeh je proces. U malim tvrtkama imamo sposobne ljude i velika znanja – to je ogroman potencijal, a savjetovanje koje Expertiva nudi je način da se taj potencijal oslobodi.